Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf vragen en vijf suggesties over het klimaat- en energiebeleid. Open brief een Jesse Klaver, politiek leider Groenlinks

Tim Poppe
04-10-2022 - 13:52

Geachte heer Klaver, beste Jesse,

Binnenkort zal de Tweede Kamer zich uitspreken over het Ontwerp Klimaatakkoord. Als betrokken burger gaat het klimaat- en energiebeleid mij zeer ter harte – ik heb een prachtige kleindochter van 6 jaar – en juist daarom maak ik me grote zorgen over dat beleid.

Het Ontwerp Klimaatakkoord is het resultaat van een knap stuk polderen, maar het blijft  een compromis tussen deelbelangen en dat is echt iets anders dan beleid gevoed vanuit, en gericht op, het algemene belang. Echter, meer nog dan door die overweging worden mijn zorgen gevoed door het idee dat de Haagse politiek op een roze wolk lijkt te leven die in de lucht wordt gehouden met de hete lucht van fraaie maar onhaalbare intenties, wollige woorden en compromissen en ongefundeerde cijfers en feiten die bij nadere analyse uitermate discutabel zijn vanwege niet-expliciete aannames.

Voor alle duidelijkheid: nee, ik ben geen klimaatontkenner en zelfs geen klimaatscepticus. De risico’s en de gevolgen van klimaatverandering zijn te groot om maar rustig af te wachten. Het “waarom” van het klimaat- en energiebeleid staat voor mij dus niet ter discussie. Maar juist daarom richten mijn zorgen zich op het  “hoe”.  Zoals het nu gaat, komen we er niet – vrees ik.

Daarom wil ik je vijf vragen voorleggen die voor elke burger van dit land van belang zijn om zich met het klimaat-en energiebeleid te verbinden. Ik stel die vragen juist aan jou omdat ik het zeer waardeer dat je je, meer dan andere politici, krachtig en inzet voor een klimaat- en energiebeleid  dat werkt en effect heeft. Ik doe dat in de vorm van een open brief want natuurlijk zijn mijn vragen en suggesties ook van belang voor andere politieke partijen, politici en bestuurders.

Vragen staat vrij en die ene gek kan …. Dus wil ik het niet bij vragen laten en ben ik zo vrij ook vijf suggesties te doen hoe het anders en beter zou kunnen. Nu kun je die suggesties afdoen als het gezeur van de zoveelste emeritus hoogleraar die wel even zal vertellen wat er moet gebeuren, maar weet dat ik al ruim vijf jaar het klimaat- en energiedebat intensief volg. En weet dat mijn vragen breed leven bij de vele mensen die ik spreek over dit onderwerp.

Daarom hoop ik dat je mijn vragen en suggesties serieus wilt nemen. Er staat veel op het spel.

Prof. em. dr. Albert Koers

Schettens, 14 mei 2019